Stoliki Warsztatowe to przestrzeń do poznawania i eksperymentowania z aplikacjami i otwartymi zasobami pod okiem naszych animatorów. Przy Stolikach w formie Mikroprezentacji będziemy demonstrować wybrane aplikacje i zachęcać do ich testowania i zadawania pytań. Zapraszamy również do Stolików naszych Partnerów, gdzie można dowiedzieć się więcej o projektowaniu uniwersalnym, otwartych zasobach i innowacjach w kulturze.

Podczas tegorocznego FAM zaprezentujemy kilkadziesiąt aplikacji i gier mobilnych przy 4 Stolikach Warsztatowych: Remiksuj, Warszawo!, Mobilna Edukacja, Kultura w Smartfonie, Trendy i Technologie. Aplikacje i gry zostały dobrane według kryteriów takich jak: bezpłatność, wartość edukacyjna, wysoki poziom wykonania oraz dostępność na co najmniej 2 platformy przez Kuratorkę FAM Sylwię Żółkiewską oraz Ekspertki: Paulinę Jędrzejewską i Noemi Gryczko.

01. Remiksuj, Warszawo!

Prezentacja możliwości, jakie dają aplikacje mobilne w remiksowaniu, przekształcaniu zbiorów (starych zdjęć, filmów, grafik) i powtórnym ich udostępnianiu.

Tutaj dowiesz się czym jest remiks, dlaczego warto remiksować, gdzie szukać materiałów, które można swobodnie przekształcać i tworzyć na ich bazie niebanalne kolaże, gify, animacje, interaktywne prezentacje i filmy. Zobaczysz inspirujące przykłady remiksów i dowiesz się jak i do czego wykorzystać remiks na smartfonie i tablecie w edukacji i animacji kultury.

Mikrowarsztaty (zapisy na miejscu przy rejestracji):

12:00-12:15 – Otwarte zasoby – tworzenie grafik i gifów
13:00-13.15 – Animacja poklatkowa
14:00-14:15 – Interaktywne kolaże
15:00-15:15 – Filmy i efekty specjalne

Prowadzenie: Paulina Jędrzejewska

02. Mobilna Edukacja

Najciekawsze aplikacje i gry mobilne, które sprawią, że uczenie stanie się ekscytującą przygodą.

Pokażemy, jak gry mogą zachęcić do nauki chemii i fizyki oraz jak przeprowadzać eksperymenty na smartfonie i tablecie. Przetestujesz polskie aplikacje, z których korzystają szkoły i uniwersytety na całym świecie. Dzięki aplikacjom z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością wybierzesz się w podróż po ludzkim ciele i odwiedzisz najbardziej niedostępne miejsca na Ziemi. Jeśli uczysz innych, to przedstawiamy inspirujące technologie, które pomogą ci urozmaicić zajęcia. Dowiesz się również o ciekawych trendach: o grywalizacji, edutainment czy crowdsourcingu.

Mikrowarsztaty (zapisy na miejscu przy rejestracji):

11:45-12:00 – Języki obce
12:45-13:00 – Gry edukacyjne
13:45-14:00 – Aplikacje dla Edukatora
14:45-15:00 – Świat wokół nas

Prowadzenie: Noemi Gryczko

03. Kultura w Smartfonie

Najciekawsze warszawskie, polskie i zagraniczne aplikacje, które służą promocji i upowszechnianiu kultury, sztuki i historii.

Tutaj dowiesz się jak gry i aplikacje mogą pomóc w prezentowaniu zbiorów muzealnych, skarbów przyrody, niezwykłych budowli. Aplikacje z wirtualną rzeczywistością zabiorą Cię na zwiedzanie najwspanialszych kolekcji i na spacer po historycznych wnętrzach.

Mikrowarsztaty (zapisy na miejscu przy rejestracji):

12:15-13:30  Zwiedzanie w smartfonie
13:15-13.30  Sztuka w wirtualnej rzeczywistości.
14:15-14:30  Zabawy z kulturą
15:15-15:30  Muzyka w smartfonie

Prowadzenie: Grzegorz Krause

04. Trendy i Technologie

Innowacyjne gry i aplikacje, najciekawsze trendy i angażujące technologie.

Dowiesz się jak książka może stać się wciągającą grą, jak szybko i intuicyjnie tworzyć gotowe do druku modele 3d, jak eksperymentować w trójwymiarze z dwuwymiarową przestrzenią dotykowego ekranu oraz jak przelać wirtualną ciecz z jednego tabletu do drugiego. Znajdziesz inspirujące przykłady wykorzystania sensorów i właściwości urządzeń mobilnych.

Mikrowarsztaty (zapisy na miejscu przy rejestracji):

11:30-11:45 – Ciało człowieka
12:30-12:45 – Narracje 2.0
13:30-13:45 – Eksperymenty z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością
15:00-15:15 – Projektowanie 3D na tablecie

Prowadzenie: Małgorzata Rycharska

05. Koalicja Otwartej Edukacji
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Niewidome aplikacje. Czy nie widząc można używać smartfona? – warsztaty

Smartfony pomagają osobom niewidomym i słabowidzącym w codziennym życiu. On mówi! – prezentacja funkcji czytnika ekranu i syntezatora mowy na urządzeniach mobilnych. Powiedz mi gdzie jestem? – demonstracja aplikacji wspierających osoby niewidome w poruszaniu się. Fotografia bez patrzenia, czy to możliwe? Czy osoba słabowidząca może zostać fotografem? Prezentacja “mówiącego” aparatu fotograficznego. Gadający Facebook – jak osoby z niepełnosprawnością wzroku korzystają z portali społecznościowych. Poczytaj mi iPhonie! – aplikacje do rozpoznawania i czytania tekstu drukowanego. Świat w powiększeniu – funkcje powiększające obraz w smartfonach Co widzisz na stole? – aplikacje do rozpoznawania przedmiotów.

15 października to Międzynarodowy Dzień Białej Laski – (święto niewidomych).
30-minutowe warsztaty odbędą się o 11:30, 13:00 i 14:00, zapisy w rejestracji.

Prowadzenie: Mikołaj Rotnicki, FIRR

06. Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie  i Stowarzyszenie Wikimedia Polska

Otwarte zasoby, grafiki, filmy, zdjęcia z publicznej domeny i na wolnych licencjach do wykorzystania w twórczości i edukacji.

Zapraszamy do remiksu setek zdjęć strojów, sztuki ludowej, obrzędów i obiektów z kolekcji muzealnych – efektów wspólnych badań terenowych obu instytucji w projektach ,,Rok obrzędowy z Wikipedią” oraz ,,Etnografia Karpat”.

07. Pracownia Otwierania Kultury Centrum Cyfrowe Projekt Polska

 Projektowanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze kultury, udostępnianie zbiorów.

W Pracowni Otwierania Kultury projektujemy innowacje dla instytucji kultury w celu angażowania publiczności w ich zbiory. W tej edycji, stworzyliśmy projekty aplikacji i narzędzi z Muzeum Narodowym, Muzeum Warszawy, Muzeum Historii Polski i Ośrodkiem KARTA. Wszystkie osoby, które zechcą wziąć udział w głosowaniu na najlepsze projekty aplikacji, otrzymają upominki.

Prowadzenie: Weronika Sarnowska

08. Małopolski Instytut Kultury w Krakowie

Otwarte zasoby, digitalizacja, domena publiczna, wolne licencje.

Przy stoliku w sposób ciągły będą odbywać się warsztaty na temat wykorzystywania cyfrowych zasobów zdigitalizowanych obiektów muzealnych zgromadzonych na portalu Wirtualne Muzea Małopolski – Regionalna Pracownia Digitalizacji Małopolskiego Instytutu Kultury.